Thursday, September 8, 2011

زدبازی ؛ از ابتدا تا الان


زدبازی ؛
نام آهنگ
سال انتشار
دیس آجیلی
۲۰۰۲
Yes
Yes
-
-
-
-
مهمونی
۲۰۰۳
Yes
Yes
-
-
-
-
کل کل
۲۰۰۳
Yes
Yes
Yes
-
-
-
آهنگامون خداس
۲۰۰۴
Yes
Yes
Yes
-
-
-
پارتی
۲۰۰۴
Yes
Yes
Yes
-
-
-
از خزر تا خلیج فارس
۲۰۰۴
Yes
Yes
Yes
-
-
-
دیس فینچر
۲۰۰۴
Yes
Yes
-
-
-
-
عروسک
۲۰۰۴
Yes
Yes
Yes
-
-
-
بریم فضا
۲۰۰۵
-
Yes
Yes
-
Yes
-
مال هم بودیم
۲۰۰۵
-
-
Yes
-
Yes
-
واسه هر ایرانی
۲۰۰۵
-
Yes
-
-
-
-
آماده باش
۲۰۰۵
Yes
-
Yes
-
-
-
بی حس
۲۰۰۶
Yes
Yes
Yes
-
Yes
Yes
تابستون کوتاهه
۲۰۰۷
Yes
Yes
-
Yes
Yes
Yes
خط من
۲۰۰۷
Yes
-
-
-
-
-
گیتار کولی
۲۰۰۸
-
-
-
Yes
Yes
Yes
شهر تاریک
۲۰۰۸
Yes
-
Yes
Yes
-
-
زندگی منه
۲۰۰۹
Yes
-
Yes
Yes
Yes
Yes
زمین صافه
۲۰۰۹
Yes
-
Yes
Yes
Yes
Yes
چونکه دیوونتم
۲۰۰۹
Yes
-
Yes
-
-
-
کوچه
۲۰۰۹
Yes
-
Yes
-
Yes
-
ایرونی ال. ای
۲۰۰۹
-
-
-
Yes
Yes
-
کوکولی کو؟
۲۰۰۹
Yes
-
-
Yes
Yes
-
درو باز کن
۲۰۱۰
Yes
-
-
Yes
Yes
-
تلفات جنگ
۲۰۱۰
Yes
-
-
Yes
-
-
داستان ما
۲۰۱۰
Yes
-
-
Yes
-
Yes
مثل من
۲۰۱۰
Yes
-
-
Yes
-
-
پدر من بد منو نگاه میکنه
۲۰۱۱
Yes
-
Yes
Yes
Yes
-
Mysterious Eyes
۲۰۱۱
-
-
Yes
Yes
Yes
-
بخند مصنوعی
۲۰۱۱
Yes
-
-
-
Yes
-
تازه شروعه زندگیمونه
۲۰۱۱
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
خودش می دون







ما اینطور داستان زدبازی را فصل بندی کردیم و هر فصل را جداگانه در ادامه مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.
فصل اول که بر میگرده به 9 سال قبل ، وقتی که رپ هنوز فراگیر نشده بود در ایران که ویلسون و مهراد هیدن به صورت تفریحی ترکی را دادند بیرون که مورد علاقه جوانان قرار گرفت که در همان سال های اول با سهراب ام جی در مهمانی آشنا شدند و سهراب عضو جدید زدبازی شد . زدبازی در طول دو سال مخاطبان بسیار زیادی جمع کرد ، در این فصل زدبازی معروف شد و طرفداران خاص خود را پیدا کرد که بیشتر آهنگ هایی که کار می کردند به صورت گنگ بود.
از سال 2005 تحولاتی در گروه رخ داد. اعضای زدبازی که در آن موقع (مهراد هیدن ، سامان ویلسون ، و سهراب ام جی ) بودند با خوانندگانی در فرانسه آشنا شدند به نام های سیاوش سیجل و علیرضا جی جی ، و این دو عضو افتخاری گروه شدند.
آهنگ بریم فضا تحولی در زدبازی درست کرد ، در این سال ها همچنان مخاطبان افزوده میشدند و رپ فارسی کم کم جای خودش را در جامعه باز میکرد.
و بالاخره زدبازی باز هم تاثیر خودش را در رپ فارسی گذاشت اینبار با ترک تابستون کوتاهه ، آهنگی فوق العاده و با کیفیت ، که هنوز که هنوزه تابستون کوتاهه جزو آهنگ های برتر در رپ فارسی به شمار می آید.
بعد از آن هیدن با عرفان فیت داد . و بعد از ریمیکس آهنگ خط من که در آن هیدن هم ورسی را اجرا کرد ؛ سیجل و علیرضا جی جی و نسیم هم که عضو های جدید زدبازی به شمار می آمدند ترکی را با عنوان گیتار کولی منتشر کردند.
شاید این فصل ، فصل بهتری برای زدبازی باشد ، این فصل زدبازی به اوج شهرتش رسید. به مخاطبانش با آهنگ تابستون کوتاهه اضافه شد ، عضو جدید ، و همچنین تاثیر گذار بودن در مسیر رپ در اون سال .
این فصل با آهنگ شهر تاریک که آهنگی بود که با تمام آهنگ های قبلی زدبازی فرق داشت و موضوعی متفاوت داشت به پایان رسید و فصلی جدید از زدبازی ورق خورد .
در سال 2009 زدبازی بعد از سکوتی بلند مدت ، دوباره شروع کرد ، شروعی طوفانی با آهنگ زندگی من ، که همه اعضا در آن بودند به جز ویلسون .
بعد از آن زمین صافه ، که آهنگسازی فوق العاده علیرضا جی جی ، این آهنگ را تبدیل به آهنگ های برتر رپ فارسی کرد. و اجرای فوق العاده همه اعضای گروه ، به جز ویلسون .
زدبازی بازهم با آهنگی متقاوت ظاهر شد ، به نام کوچه ، آهنگی که در دل اجتماع نفوذ کرد و مثل آهنگ های (اختلاف از هیچکس و اینجا ایرانه از بهرام ) خاطره انگیز شد ، و به گوش همه رسید.
غیبت ویلسون برای طرفداران زدبازی در چند آهنگ اخیر خیلی آزار دهنده بود  که هیچ سهراب ام اجی هم چند وقتی بود که خبری ازش پخش نشد.
بعد از کوچه ، علیرضا و سیاوش ترکی با عنوان ایرونی ال ای ، با آهنگسازی گروه TM BAX  منتشر کردند که دیس بود به خوانندگان لس آنجلسی .
بعد از ایرونی ال ای ، آهنگ کوکولی کو پخش شد که باز هم در آن خبری از ویلسون و سهراب نبود.
در رو باز کن ؛ آهنگی که در سال 2010 منتشر شد از این گروه ، آهنگی فوق العاده زیبا که بعد از آن ، یک مدتی بود خبری از زدبازی نشد و در این مدت زدبازی توسط گروه جنجال دیس شد ، زدبازی با ترک تلفات جنگ که دیس بک به جنجال بود بعد از مدت کوتاهی برگشت .  و بعد از این ترک بود که شایعه ها ، انتقاد ها از گروه زدبازی اوج گرفت و همه از نبود ویلسون و ام جی ناراحت بودند. و همچنین سیاوش سیجل که در چند آهنگ اخیر حضور نداشته ، در این مدت شایعه هایی مبنی بر این که ویلسون با اعضا مشکل پیدا کرده  و ... مطرح شد .
زدبازی قول یک آهنگ دیگه در تابستون را داد و همه را خوشحال کرد ، اما بعد از مدت کوتاهی آن ها در وبسایت رسمی خود اعلام کردند که از رپ خداحافظی کردند ، و آخرین آهنگشان به نام داستان ما در خرداد ماه به بیرون آمد . همه ی سایت ها ، طرفداران و ... از این حرکت زدبازی غافلگیر شدند و اصلا انتظار این اتفاق تلخ را نداشتند.
ماه ها گذشت که ترکی به نام مثل من از این گروه پخش شد ، که زدبازی اعلام کرد که این ترک دزدی است و ورژن دیگری از آن را پخش کردند ، اما همچنان در سکوت بودند . فصل جدیدی از زدبازی با این ترک ورق خورد .
که بعد از ماه ها ، سایت زدبازی آپدیت شد و عنوان پدر من بد منو نگاه میکنه بر روی صفحه اول سایت زدبازی ظاهر شد.
پدر من بد منو نگاه میکنه توسط مهراد هیدن آهنگسازی شده بود ، در این آهنگ سیاوش سیجل و سهراب ام اجی که مدتی بود در آهنگ های زدبازی غیبت داشتند ، بازگشتند و این نقطه شروعی دوباره برای گروه بود . شروعی طوفانی همانند زندگی منه در فصل سوم .
این آهنگ تلفیقی از راک و رپ بود ، با این حال این آهنگ تبدیل به برترین آهنگ هیپ هاپ توسط ذره بین شد.
بعد از این با رامین مینایی ترکی منشر کردند که واقعا واکنش های متفاوتی را در بر داشت و یکی از ضعیف ترین آهنگ های این گروه به رقم خورد. خیلی ها دیگر زدبازی را زدبازی قدیم نمی دانستند.
مهراد هیدن و سیجل آهنگی به نام بخند مصنوعی منتشر کردند به سبک راک ؛ که بازهم واکنش های متفاوتی از سوی منتقدان و طرفداران زدبازی داشت.
و بالاخره رسیدیم به تابستان 90 ، که زدبازی  بعد از 2 ماه و کلی تبلیغ آهنگ تازه شروع زندگیمونه را منتشر کرد که واکنش های متفاوتی را در بر داشت و عضو جدیدی به نام لولا به گروه اضافه شد.

No comments:

Post a Comment