Thursday, September 8, 2011

گپی با تهم؛ آلبوم "ترانه های بازرگانی"، اِلکتروهاپ فارسی

گپی با تهم؛ آلبوم "ترانه های بازرگانی"، اِلکتروهاپ فارسی!

گزارشگر: نصیر مشکوری  منبع : سایت بشکن ؛ این مصاحبه توسط زیرزمینی ها صورت نگرفته است ،

خبردار شدیم که "تهم" یکی از رپ خوانان قدیمی هیپ هاپ ایران بزودی آلبومی تحت عنوان "ترانه های بازرگانی" به بازار موسیقی مردم پسند ایران ارائه خواهد داد. این آلبوم شامل 15 آهنگ می باشد که با گرایش های موسیقائی متفاوت تری از آنچه تا کنون از او شنیده ایم ساخته و پرداخته شده است. در گفتگوی کوتاهی که در زیر می خوانید، او از تجربه های جدیدش خارج از هیپ هاپ می گوید و اینکه چرا عنوان "ترانه های بازرگانی" را برای آلبوم خود انتخاب کرده است.
آلبوم "ترانه های بازرگانی" در تاریخ 16 سپتامبر برابر با 25 شهریور منتشر خواهد شد. اطلاعات بیشتر در گفتگوی ما با "تهم" در همینجا در سایت بشکن!

1. نصیر مشکوری: تهم عزیز ممنونم که دعوت ما رو برای یک گفتگوی کوتاه در مورد آلبوم جدیدت؛ "ترانه های بازرگانی" که بزودی هم منتشر می شه پذیرفتی. اولین کاری که ازت شنیدم غمنامه بود که سال ها پیش، فکر کنم حدود سال 1385 بود، با مهدیار آقاجانی کار کرده بودی. بعد از اون بود که کارهای اولیه ات رو با فلاکت و بعدش هم با سالومه شنیدم و همینجور ادامه دادی تا به امروز که می خوای اولین آلبومت رو هم منتشر کنی.
تهم: سلام نصیر جان خوشحالم که بار دیگه دارم با شما صحبت می‌کنم...در موردِ غمنامه هم بله اون آهنگ ساله ۸۴ آماده و ساله ۸۵ منتشر شد و دومین ویدئوی من بود که به روی شبکه‌ها میرفت..قبل از اون چندین کار مثله خوش اومدین به تهران و...رو ساخته بودم.
2. نصیر مشکوری: بیت های رپآهنگ هات در طول سال هائی که به عنوان رپ خون داری فعالیت می کنی خیلی متحول شده. گاهی تلفیقی بوده و گاهی سول-پاپ و گاهی 8/6. البته نه 8/6 بقول معرف خالتور. بگذریم. می خوام برای اون دسته از طرفدارات که کنجکاو هستن توضیح بدی که بیت ها و آهنگ های این آلبوم چه آوا و گرایشی دارند.
تهم: همهٔ کار من توی تغییر و نو آوری خلاصه میشه...همیشه به دنبال این می‌گردم که ببینم چه جور آهنگی تا بحال توی مارکت ایرانی‌ تولید نشده...برای مثال ویدئوی خوش اومدین به تهران اولین ویدئوی کیفیت دار رپِ فارسی بود - آهنگه غمنامه اولین آهنگ تلفیقی هیپ هاپ با شعرِ یکی‌ از شعرای بزرگ ایرانی‌ بود - آهنگه منو دوست دارن اولین آهنگ رپ فارسی با کسر میزان ۶/۸ بود و خیلی‌ از کارهای دیگه که در زمان خودشون کاملا متفاوت بودن...در مورد آلبوم هم باید بگم با اینکه نزدیک به یک سال و نیمِ پیش مراحل ساختش به پایان رسیده هنوز خیلی‌ آهنگها رو داخلش خواهید شنید که تا بحال از هیچ خوانندۀ ایرانی‌ نشنیدید.
3. نصیر مشکوری: در این چند وقت اخیر چند تک آهنگ هم منتشر کردی که همشون جزئی از این آلبوم خواهند بود. یکی از اون تک آهنگ ها، آهنگ "اما" هست که با سوگند کار کردی و آهنگش نمونه چینی (Sampling) از آهنگ Cars از "گری نیومن" هست. اما توش خبری از –رپ- نیست! آهنگ "شب آخر" هم همینطور! اما توو آهنگ "خونه مادر بزرگ" رپ خونی می کنی. آیا داری کم کم از هیپ هاپ دوری می گیری و وارد محیط های موسیقائی دیگه می شی؟
تهم: در مورد آهنگ "اما" باید بگم که شباهت یک بخش از ملودی اون به آهنگِ گری نیومن کاملا تصادفیه و اتفاقا عرفان بد از شنیدن دموی آهنگ "اما" اون آهنگ رو برای من فرستاد که خیلی‌ برای من جالب بود...در حقیقت آهنگ "اما" هیچ شباهتی‌ به اون آهنگ به غیر از اون یک قسمت از ملودی نداره و کاملا توی یک گام دیگه و با کرد‌های دیگه ساخته شده.
در مورد جنس و ساختار موزیک باید بگم که من کاملا مخالف قالب بندی و به اصطلاح سبکِ خاصی‌ داشتن هستم...من دوست دارم هرگونه آهنگی رو تجربه کنم چه از نظر آهنگسازی و چه از نظر خواندن...برای همین مخاطبین همیشه تفاوت با گذشته رو توی آهنگ‌های من احساس میکنند..بعضی‌‌ها دوست دارن، بعضی‌‌ها هم نه...عده‌ای به من پیغام میدن و میگن چرا سبکت رو عوض میکنی‌ ما اون تهم گذشته ‌رو بیشتر دوست داشتیم...و به اون عده باید اطلاع بدم که هرگز نمی‌تونن تهم سال آینده رو با تهم امسال و امسال رو با پارسال مقایسه کنند...حسّ من توی آهنگام به عنوان سبک وجود داره ولی‌ از نظر ساختار همیشه در حال تغییر هستم .
4. نصیر مشکوری: پس این آلبوم یک مجموعه تماماً هیپ هاپ نیست؟
تهم: در مجموع اگه بخوایم دسته بندی و سبک گذاری کنیم من اسمش رو الکترو هاپ (تلفیقی از موزیک الترونیک و هیپ هاپ ) میگذارم...و فقط یک آهنگه به اصطلاح اُلد اِسکول رپ توی آلبوم وجود داره به اسم "دنیا".
5. نصیر مشکوری: بیت ها و آهنگ ها رو فکر کنم خودت تهیه کردی و همشون کار خودته، درسته؟
تهم: تمام کار ساخت آهنگ ، تنظیم و شعر با خودم بوده به غیر از تنظیم یکی‌ از آهنگ ها .
6. نصیر مشکوری: حالا چرا اسمشو گذاشتی "ترانه های بازرگانی"؟
تهم: "ترانه‌‌های بازرگانی" داستان جالبی‌ داره...من قبل از این آلبوم یک آلبومِ آمادهٔ دیگه داشتم که تشکیل شده از ۱۶ آهنگ بود...اون آلبوم به شدت خصوصی بود و هرچیزی که درون من توی اون زمان بود رو نشون میداد...به طوریکه مخاطب‌های اون رو از عام به خاص تبدیل و بسیار محدود میکرد و دوستان من به من میگفتن که کسی‌ دوست نداره آهنگهایی انقدر خصوصی بشنوه و پخش این آلبوم به عنوانه اولین آلبوم درست نیست...پس از کلنجارِ بسیار آخر قبول کردم که آلبومی عامه پسد تر تهیه کنم و از ساختنِ آهنگ‌های خصوصی بپرهیزم این کار همزمان با تغییر مود من و نگاهم به آهنگ سازی بود و باعث شد که آلبومی کاملا متفاوت در زمان کمتر از ۵ ماه تهیه کنم و به طعنه اسمش رو "ترانه‌‌های بازرگانی" گذاشتم.
7. نصیر مشکوری: الان که خارج ایران زندگی می کنی آیا کار موسیقی راحت تره یا همون بدبختی ها و مشکلات داخل کماکان گریبانگیرت هستند؟
تهم: اینجا مسلما آزادی و کمبود استرس و درگیری کار رو بسیار راحت تر میکنه ولی‌ مشکلات خودش رو هم داره...کلا مارکت موزیک ما همیشه مشکل داشته و به این زودیها درست نمیشه...بطوریکه من برای آلبومی که اون رو نزدیک به یکسالو نیم پیش در کمتر از ۵ ماه ساختم باید این همه صبر کنم تا بالاخره روانه بازار بشه.اتفاقی‌ که برای آلبومه همیشگی عرفان افتاد.
8. نصیر مشکوری: چی شد عضو تشکل پایدار شدی و اصلا فکر می کنی چرا تو رو به عنوان یک عضو سابت این تشکل قبول کردن؟
تهم: من با خیلی‌ از رپر‌ها و تشکّل‌های دیگه همکاری کردم و کاراشون رو از نزدیک دیدم..توی این مدت خیلی‌ از پیشنهاد ها‌رو رد کردم و تنها دلیلی‌ که باعث گرایش و تمایل من به گروه پایدار شد شخصیت، طرز تفکر و صمیمیت افراد اون مخصوصاً خود عرفان بود...بعد از آهنگ "باید باشیم" که من و عرفان بیرون دادیم، رابطهٔ ما بیشتر و صمیمی‌ تر شد و اینگونه من به عضویت پایدار در اومدم .

9. نصیر مشکوری: آلبومت رو هم که شرکت اِما/ پایدار پخش خواهد کرد. چطور و از کجا می شه تهیه اش کرد؟
تهم: اگه همه‌چیز درست و بخوبی پیش بره آلبوم روز ۱۶ِ سپتامبر برابر با ۲۵ شهریور منتشر میشه و روی آیتیونز برای خرید اینترنتی قرار میگیره و در عرضِ یک هفته سی‌دی‌های فیزیکی اون به فروشگاه‌هایی‌ مانند ویرجین خواهند رسید...و برای اون دسته از دوستان که تمایل به پیش خرید آلبوم رو دارن امکان پیش خرید از طریقه سایت شخصیه خودم www.taham-music.com با قیمت کمتر وجود داره که می‌تونن اطلاعات بیشتر رو از اونجا دریافت کنند.
10. نصیر مشکوری: ممنون از اینکه با ما بودی و با ما گفتگو کردی؟
تهم: ممنون از شما و سایتتون.
 

No comments:

Post a Comment